مبناهای هویتی سیاست‌گذاری در آموزش عالی ایران؛ زمینه‌‌های عملی و نظری تقویت همبستگی ملی
مبناهای هویتی سیاست‌گذاری در آموزش عالی ایران؛ زمینه‌‌های عملی و نظری تقویت همبستگی ملی

عطیه خاکسارفرد؛ مهدی خضریان

دوره 24، شماره 95 ، مهر 1402، صفحه 7-25

چکیده
  اجرای برنامه‌‌های مرتبط با سیاست‌گذاری اجتماعی در نظام آموزش عالی ایران، مبناهای امکانی سیاست هویتی یعنی امکان خودِ سوژه و زمینه ابراز هویتی سوژه و متعاقب آن، بازتولید دیگری را ذیل سیاست اجتماعیِ ...  بیشتر
هویت‌سازی‌های جدید و مسئولیت‌پذیر در پرتو تمهید آموزش شهروندی دیجیتال به دانش‌آموزان
هویت‌سازی‌های جدید و مسئولیت‌پذیر در پرتو تمهید آموزش شهروندی دیجیتال به دانش‌آموزان

شقایق حیدری

دوره 24، شماره 95 ، مهر 1402، صفحه 29-58

چکیده
  در دنیای معاصر، کودکان و نوجوانان با بهره‌گیری از قدرت رسانه‌های دیجیتال و فناوری‌های نوین به کشف، شناخت و یادگیری جهان پیرامون خود پرداخته و به شیوه‌های جدید رشد کرده و هویت خود را می‌سازند. با این ...  بیشتر
گونه‌‌شناسی دگر هویت‌‌ساز از منظر آیت‌‌الله خامنه‌‌ای طی سال‌‌های 1402- 1392
گونه‌‌شناسی دگر هویت‌‌ساز از منظر آیت‌‌الله خامنه‌‌ای طی سال‌‌های 1402- 1392

شهره پیرانی؛ مهدیه رجبی اسفنجانی

دوره 24، شماره 95 ، مهر 1402، صفحه 61-84

چکیده
  ریشه‌‌ی‌‌ هویت که هُو، به معنی او است، نشانگر این حقیقت است که هویت ساخته نمی‌‌شود مگر در ارتباط و واکنش به دگران هویت‌‌ساز. به این معنا که تا فرد نتواند دگربودگی را درک کند و به غیریت‌‌سازی صحیحی ...  بیشتر
هویت زبانی؛ بازخوانی روایت کتاب‌های درسی فارسی از شعر فارسی
هویت زبانی؛ بازخوانی روایت کتاب‌های درسی فارسی از شعر فارسی

مریم دانشگر

دوره 24، شماره 95 ، مهر 1402، صفحه 87-109

چکیده
  موضوع این مقاله شعر فارسی به‌عنوان بخشی از ادبیات است که مؤلفه‌ای مهم و تأثیرگذار از مؤلفه‌های هویت ملی به‌شمار می‌رود. به سبب ارزش‌های هویتی و فرهنگی شعر و نقش آموزشی آن در زبان‌آموزی و ارتقای مهارت‌های ...  بیشتر
ابعاد چهارگانه هویت ایرانی در سند دانشگاه اسلامی
ابعاد چهارگانه هویت ایرانی در سند دانشگاه اسلامی

خسرو قبادی

دوره 24، شماره 95 ، مهر 1402، صفحه 113-143

چکیده
  در پژوهش حاضر میزان توجه به ابعاد چهارگانه هویت ایرانی (دینی، مدرن، ملی، قومی) در «سند دانشگاه اسلامی» بررسی و با یکدیگر مقایسه شده است. مسئله این نوشتار چگونگی قرار گرفتن هویت‌‌‌های چهارگانه ...  بیشتر
هویت انقلابی در کتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی و پیام‌های آسمانی دوره اول متوسطه
هویت انقلابی در کتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی و پیام‌های آسمانی دوره اول متوسطه

فاطمه اسمعیلی؛ حسنیه سادات اسمعیلی؛ سید محمد اسماعیلی

دوره 24، شماره 95 ، مهر 1402، صفحه 147-166

چکیده
  هویت سرمایه‌ای است که نقش مهمی در شناسایی و تعیین مسیر حرکت یک جامعه و افراد آن، به‌ویژه نسل جوان ایفا می‌‌کند. نظام آموزش‌وپرورش نیز نقش مهمی در هویت‌سازی بخش عظیمی از جامعه دارد. مسئله اصلی این پژوهش ...  بیشتر
تبیین بنیان‌های اندیشه گرایش به ملیت در معماری دوران پهلوی دوم با تکیه بر نظریه تغییر گفتمان هنری
تبیین بنیان‌های اندیشه گرایش به ملیت در معماری دوران پهلوی دوم با تکیه بر نظریه تغییر گفتمان هنری

علی کاکاوند؛ جمال الدین سهیلی؛ حافظه پور دهقان

دوره 24، شماره 95 ، مهر 1402، صفحه 169-185

چکیده
  بررسی چگونگی پدید آمدن گفتمان‌ها در حوزه‌ی معماری و تأثیر آن در کیفیت زیست توده مردم بسیار حائز اهمیت است. ضرورت این پژوهش در باب فهم تأثیراتی است که تغییرات اجتماعی بر روند شکل‌گیری یک معماری با گفتمان ...  بیشتر
تبیین نوع رابطه هویت ملی و ابعاد آن با ابعاد شخصیت نئو در بین زنان معلم شهر کرمان
تبیین نوع رابطه هویت ملی و ابعاد آن با ابعاد شخصیت نئو در بین زنان معلم شهر کرمان

زهرا صابر؛ زهره صابرماهانی؛ سینا امینی زاده

دوره 24، شماره 95 ، مهر 1402، صفحه 189-207

چکیده
  تحقیق حاضر با عنوان «تبیین نوع رابطه هویت ملی و ابعاد آن با ابعاد شخصیت نئو در بین زنان معلم شهر کرمان» در بین زنان متأهل معلم شهر کرمان با جامعه آماری 5000 نفر صورت گرفته است. هدف از این پژوهش تبیین ...  بیشتر