خوانش یاکوبسنی سروده‌ی «ما همه کودکان ایرانیم»
خوانش یاکوبسنی سروده‌ی «ما همه کودکان ایرانیم»

بتول فخر اسلام

دوره 20، شماره 79 ، مهر 1398، ، صفحه 3-16

چکیده
  سرود مدرسه با مطلع ما همه کودکان ایرانیم از اشعار کودکانه‌ی معاصر است که محمدتقی بهار در بیست و یک بیت سروده و به نظر می‌رسد نخستین شعر معاصر باشد که به اصول هویت ملی به زبان ساده پرداخته است. بهار اشعار ...  بیشتر
هویت ملی در ایران مرور سیستماتیک مقاله‌های علمی ـ پژوهشی(1395-1390)
هویت ملی در ایران مرور سیستماتیک مقاله‌های علمی ـ پژوهشی(1395-1390)

خسرو احمدپور؛ سیدحسین سراج زاده

دوره 20، شماره 78 ، تیر 1398، ، صفحه 3-24

چکیده
  هویت ملی از مهم‌ترین مفاهیم عصر حاضر به شمار می‌رود. تحقیقات بسیاری در دهه‌های اخیر در کشور با موضوع هویت ملی انجام شده است. مرور نظام‌مند تحقیقات صورت گرفته در این حوزه می‌تواند نقاط ضعف و قوت این ...  بیشتر
سیاستگذاری هویت ملی و الزامات راهبردی آن برای ایران
سیاستگذاری هویت ملی و الزامات راهبردی آن برای ایران

علی کریمی مله؛ ندا پارسا

دوره 20، شماره 77 ، فروردین 1398، ، صفحه 3-20

چکیده
  این مقاله‌ی اکتشافی و نظری ـ تحلیلی اصول سیاستگذاری هویت ملی را به منظور ارائه الگویی برای کاربست آن بر ایران بررسی می‌کند. برای ادراک دقیق ماهیت سیاستگذاری هویت ملی آن را در چارچوب مسائل سیاستی بدخیم، ...  بیشتر
آینده‌پژوهی هویت ملی ایران در افق زمانی 1407
آینده‌پژوهی هویت ملی ایران در افق زمانی 1407

ابراهیم حاجیانی؛ زهرا ایروانی

دوره 19، شماره 76 ، دی 1397، ، صفحه 3-20

چکیده
  هویت ملی از مفاهیم اساسی نظم سیاسی اجتماعی است که با ویژگی‌های همبستگی ملی و انسجام نظام سیاسی نقش مؤثر و تعیین‌کننده‌ای در عرصه‌های مختلف جامعه دارد. از سویی در پرتو پیشرفت حیرت‌انگیز فناوری‌های ...  بیشتر
هویت ایرانی در متون ادبی ـ تاریخی عصر ایلخانی
هویت ایرانی در متون ادبی ـ تاریخی عصر ایلخانی

رضا زرین کمر؛ مرتضی محسنی

دوره 19، شماره 75 ، مهر 1397، ، صفحه 3-22

چکیده
  حمله‌ی مغول به ایران از مهم‌ترین اتفاقات این سرزمین است. در پی این حمله هویت ایرانی به طور جدی تهدید شد؛ به طوری که عناصر اصلی هویت ایرانی آسیب دید و بعضی از آن از میان رفت. هویت ایرانی در پی این تهدید، ...  بیشتر
حافظه جمعی و هویت ایرانی
حافظه جمعی و هویت ایرانی

محمدمهدی فرزبد؛ احمد رضایی؛ حیدر جانعلی زاده چوب بستی

دوره 19، شماره 73 ، فروردین 1397، ، صفحه 3-20

چکیده
  هدف اصلی این مقاله، ارائه مدلی تحلیلی از فرآیند ساخت معنای هویت ملی نزد ایرانیان است. فرض اصلی در این مقاله آن است که منبع معنایی هویت ملی را حافظه جمعی شکل می‌دهد، که از طریق ساخت روایت جمعی، انسجام لازم ...  بیشتر
موانع و راهکارهای گسترش خط، زبان و ادب فارسی در کشورهای حوزه تمدنی مشترک با ایران
موانع و راهکارهای گسترش خط، زبان و ادب فارسی در کشورهای حوزه تمدنی مشترک با ایران

ابراهیم خدایار

دوره 19، شماره 74 ، تیر 1397، ، صفحه 3-21

چکیده
  در ‏چند دهه‌ی گذشته، دغدغه‌ی بسیاری از پژوهشگران مسائل فرهنگی ایران به تجربه و نقش تاریخیِ خط، زبان و ادب فارسی در حوزه‌ی ایران فرهنگی (حوزه‌ی تمدنی مشترک با ایران)، و لحاظِ ظرفیت‏های همگرایی و ...  بیشتر
سنت و تجدد در اندیشه شادمان
سنت و تجدد در اندیشه شادمان

حجت زمانی راد؛ محمد کمالی گوکی

دوره 18، شماره 72 ، دی 1396، ، صفحه 3-22

چکیده
  ظهور عقلانیت جدید و برآمدنِ تمدنِ از آنِ خود کننده‌ی آن، از تأثیرگذارترین پدیده‌های تاریخ بشری است. متعاقباً برخورد این تمدن با عالَم تاریخی ما نیز مهم‌‌ترین مسأله معاصر ماست. متفکران ایرانی از پیش ...  بیشتر
جستاری پدیدارشناسانه بر «ایران‌آگاهی» در دوره‌ی معاصر
جستاری پدیدارشناسانه بر «ایران‌آگاهی» در دوره‌ی معاصر

ابراهیم برزگر؛ سجاد امیدپور

دوره 18، شماره 71 ، مهر 1396، ، صفحه 3-20

چکیده
  بازگشت به خودِ چیزها، توصیه و قول مشهوری در پدیدارشناسی است که سنت‌های فکری در سده‌ی اخیر را تحت تأثیر قرار داده است. این نوشتار با به خدمت گرفتن برخی مفاهیم اساسی پدیدارشناسی، سعی در فهم مفهوم «‌ایران‌آگاهی» ...  بیشتر
سنجش هویت جمعی ایرانیان؛ با تأکید بر مؤلفه دین‌داری
سنجش هویت جمعی ایرانیان؛ با تأکید بر مؤلفه دین‌داری

شقایق حیدری

دوره 18، شماره 70 ، تیر 1396، ، صفحه 3-23

چکیده
  هویت ملی از موضوعات محوری است و راه‌های ایجاد وفاق و همدلی، انسجام و همبستگی اجتماعی و استمرار در فرایندهای تعلق و هویت‌یابی از مهم‌ترین دغدغه‌های سیاست‌گذاری به شمار می‌رود. شناسایی مبانی هویت‌بخش ...  بیشتر
بازتاب ایده ایرانشهری در تاریخ‌نگاری و دولت‌داری عصر نادرشاه افشار
بازتاب ایده ایرانشهری در تاریخ‌نگاری و دولت‌داری عصر نادرشاه افشار

حسین سیف الدینی

دوره 18، شماره 69 ، فروردین 1396، ، صفحه 3-22

چکیده
  مهم‌ترین ویژگی و وجه ممیزه تاریخ و فرهنگ ایران‌زمین، استمرار تاریخی آن در ادوار مختلف است. تمدن‌های باستانی مختلفی از آغاز تاریخ تا به امروز وجود داشته‌اند؛ اما کم‌تر تمدنی را می‌توان سراغ داشت که ...  بیشتر
تبیین رابطه هویت ملی و پاسخگویی به تهاجم فرهنگی دشمن
تبیین رابطه هویت ملی و پاسخگویی به تهاجم فرهنگی دشمن

حسن دولتی؛ فرشیده ضامنی

دوره 17، شماره 68 ، دی 1395، ، صفحه 3-18

چکیده
  این پژوهش با هدف تبیین رابطه ابعاد مختلف هویت ملی و پاسخ به تهاجم فرهنگی در بین دانشجویان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) انجام شده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع‌آوری داده‌ها، توصیفی ...  بیشتر
مطالعه ابعاد هویت فرهنگی ایران در دوران صفویه و قاجاریه در سفرنامه‌های سفرنامه‌نویسان خارجی
مطالعه ابعاد هویت فرهنگی ایران در دوران صفویه و قاجاریه در سفرنامه‌های سفرنامه‌نویسان خارجی

سیدضیاء هاشمی؛ محمدجواد ایمانی خوشخو

دوره 17، شماره 67 ، مهر 1395، ، صفحه 3-20

چکیده
  هویت جمعی از منظر جامعه‌شناختی، پدیده‌ای تاریخی است که برای فهم آن ناگزیر به بررسی‌های تاریخی هستیم. در میان ابعاد هویت جمعی، یکی از مهم‌ترین ابعاد، هویت فرهنگی است و تحقیق حاضر در صدد بررسی آن است. ...  بیشتر
سیاست‌گذاری تنوع قومی در جمهوری اسلامی ایران: چشم‌انداز، اهداف و سیاست‌های پیشنهادی
سیاست‌گذاری تنوع قومی در جمهوری اسلامی ایران: چشم‌انداز، اهداف و سیاست‌های پیشنهادی

کاووس سیدامامی؛ حمید هوشنگی

دوره 17، شماره 66 ، تیر 1395، ، صفحه 3-21

چکیده
  تنوع قومی یک پدیده فراگیر و جهان‌شمول است و هر کشوری از یک‌سو براساس اهداف و رویکردهای نظام سیاسی و از سوی دیگر مدل تنوع قومی موجود در جامعه اقدام به طراحی سیاست برای مدیریت تنوع قومی کرده است. جمهوری ...  بیشتر
بررسی برنامه درسی ملی ایران در ارتباط با مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی از دیدگاه صاحب‌نظران
بررسی برنامه درسی ملی ایران در ارتباط با مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی از دیدگاه صاحب‌نظران

محمد رحمان پور؛ عصمت حسن پور؛ احمدرضا نصراصفهانی

دوره 17، شماره 65 ، فروردین 1395، ، صفحه 3-21

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی برنامه درسی ملی ایران در ارتباط با مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی از دیدگاه صاحبنظران انجام گرفت. این مطاله مشتمل بر دو بخش بود. در بخش اول مضامین اقتصاد مقاومتی و اصول و مبانی برنامه ...  بیشتر
هویت جمع‌گرایانه و روحیه مشارکتی ایرانیان از نگاه سفرنامه‌نویسان
هویت جمع‌گرایانه و روحیه مشارکتی ایرانیان از نگاه سفرنامه‌نویسان

جواد نظری مقدم؛ محمدحسین نوروزی

دوره 20، شماره 80 ، دی 1398، ، صفحه 3-24

چکیده
  خودمداری، تک‌روی و اقتدارگرایی ازجمله مفاهیمی هستند که در رویکرد استشراقی در تبیین و توصیف هویت ملی ایرانی بر آن تأکید شده است. استدلال غالب اصحاب این رویکرد در ریشه‌شناسی این معضلات هویتی، استبداد ...  بیشتر
آموزش عالی و همبستگی ملی در ایران (1368-1384)
آموزش عالی و همبستگی ملی در ایران (1368-1384)

علی اشرف نظری؛ صمد باقری

دوره 12، ویژه نامه (آموزش عالی، هویت و همبستگی ملی) (1) ، بهمن 1390، ، صفحه 3-28

چکیده
  ساختار آموزش عالی به طور عام و دانشگاه به طور خاص، می‌تواند در طول زمان نقشی محوری در آموزش علوم و فرهنگ و جامعه‌پذیری افراد جامعه ایفا کرده و در فرایند «ملت‌سازی» و هویت‌بخشی تأثیر زیادی برجای ...  بیشتر
تحلیل پیش‌فرض‌ها و گزاره‌های نظری توسعه علم انسانی و اجتماعی در ایران
تحلیل پیش‌فرض‌ها و گزاره‌های نظری توسعه علم انسانی و اجتماعی در ایران

حمید عبداللهیان

دوره 13، ویژه نامه (آموزش عالی، هویت و همبستگی ملی ) (2) ، بهمن 1391، ، صفحه 3-26

چکیده
  در ابتدا این مقاله در پاسخ به پرسش‌های دانشجویان محترم دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه تهران دربارة تبیین علل عدم توسعة علوم انسانی در ایران طراحی شده بود. اما محقق بعداً آن را به دغدغه‌ای آکادمیک تبدیل ...  بیشتر
توده‌های بدخیم بر پیکره‌ی زبانِ پارسی: فرسایشِ هستی و کیستیِ ایرانی
توده‌های بدخیم بر پیکره‌ی زبانِ پارسی: فرسایشِ هستی و کیستیِ ایرانی

علی کریمی؛ رضا گرشاسبی

دوره 21، شماره 81 ، فروردین 1399، ، صفحه 3-26

چکیده
  زبانِ پارسی شناسه‌ی فرهنگیِ ایرانیان است. این شناسه، در گذر زمان، با پدیدارهای دگرگون‌ساز روبه‌رو بوده است. هدفِ این نوشتار شناختنِ برخی پدیده‌های زبانی است که هم‌اینک، در هستیِ زبانِ پارسی پدیدار ...  بیشتر
سیاست‌ هویت در کتاب‌های تعلیمات اجتماعی دوره اول متوسطه
سیاست‌ هویت در کتاب‌های تعلیمات اجتماعی دوره اول متوسطه

رضا خلیلی؛ حامد مهربان

دوره 22، شماره 88 ، دی 1400، ، صفحه 7-24

چکیده
  آموزش‌وپرورش از مهم‏ترین و تأثیرگذارترین نهادهایی است که سیاست هویتی دولت‏ها را در عمل اجرا می‏کند و کتب درسی مهم‏ترین منبعی هستند که با بررسی آن‌ها می‏توان به درک روشن و واضحی از سیاست‌های ...  بیشتر