مبناهای هویتی سیاست‌گذاری در آموزش عالی ایران؛ زمینه‌‌های عملی و نظری تقویت همبستگی ملی
مبناهای هویتی سیاست‌گذاری در آموزش عالی ایران؛ زمینه‌‌های عملی و نظری تقویت همبستگی ملی

عطیه خاکسارفرد؛ مهدی خضریان

دوره 24، شماره 95 ، مهر 1402، ، صفحه 7-25

چکیده
  اجرای برنامه‌‌های مرتبط با سیاست‌گذاری اجتماعی در نظام آموزش عالی ایران، مبناهای امکانی سیاست هویتی یعنی امکان خودِ سوژه و زمینه ابراز هویتی سوژه و متعاقب آن، بازتولید دیگری را ذیل سیاست اجتماعیِ ...  بیشتر
مطالعه چگونگی برساخت هویت احساسی کاربران فضای مجازی در بین جوانان شهر قم
مطالعه چگونگی برساخت هویت احساسی کاربران فضای مجازی در بین جوانان شهر قم

سیدعلی محمد رضوی؛ مسعود کیانپور؛ احسان آقابابایی

دوره 19، شماره 73 ، فروردین 1397، ، صفحه 57-74

چکیده
  هویت احساسی با گسترش تعاملات در فضای مجازی و توجه به احساسات از منظر اجتماعی به این دلیل اهمیت دارد که کنشگران در ارتباطات مجازیِ خود، هویت حقیقی خود را پنهان و سعی در ارایه‌ی خویشتنی جدید می‌کنند. این ...  بیشتر
جستاری پدیدارشناسانه بر «ایران‌آگاهی» در دوره‌ی معاصر
جستاری پدیدارشناسانه بر «ایران‌آگاهی» در دوره‌ی معاصر

ابراهیم برزگر؛ سجاد امیدپور

دوره 18، شماره 71 ، مهر 1396، ، صفحه 3-20

چکیده
  بازگشت به خودِ چیزها، توصیه و قول مشهوری در پدیدارشناسی است که سنت‌های فکری در سده‌ی اخیر را تحت تأثیر قرار داده است. این نوشتار با به خدمت گرفتن برخی مفاهیم اساسی پدیدارشناسی، سعی در فهم مفهوم «‌ایران‌آگاهی» ...  بیشتر
تحلیل پدیدارشناختی تأثیر آیین‌های فرهنگی مشترک بر توسعه اجتماعی (مطالعه موردی شهر دزفول)
تحلیل پدیدارشناختی تأثیر آیین‌های فرهنگی مشترک بر توسعه اجتماعی (مطالعه موردی شهر دزفول)

داریوش رضاپور؛ علیرضا کلدی

دوره 17، شماره 66 ، تیر 1395، ، صفحه 41-56

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف مطالعه تأثیر آیین‌های فرهنگی مشترک بر توسعه اجتماعی شهر دزفول صورت گرفته است. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش را 15 نفر از افراد ساکن شهر دزفول تشکیل می‌دهند که در آیین‌های عاشورا، احترام ...  بیشتر
درآمدی بر مطالعة پدیدارشناختی تاریخ ایران
درآمدی بر مطالعة پدیدارشناختی تاریخ ایران

جهانگیر معینی علمداری

دوره 9، شماره 36 ، دی 1387، ، صفحه 3-19

چکیده
  در مقالة حاضر از پدیدارشناسی برای مطالعة تاریخ ایران استفاده شده است. پدیدارشناسی، مانند سایر رویکردها، چشم‌انداز خاصی در اختیار پژوهشگر قرار می‌دهد. نویسنده، در بخش نخست مقاله، اصول و مبانی این روش‌شناسی ...  بیشتر