تأثیر اینترنت بر ارزش‌های خانواده: از منظر هویت دینی و ملی
تأثیر اینترنت بر ارزش‌های خانواده: از منظر هویت دینی و ملی

محمود ابوالقاسمی؛ عباسعلی نوروزی؛ محسن طالب زاده نوبریان

دوره 14، شماره 55 ، مهر 1392، صفحه 3-24

چکیده
  هدف بررسی تأثیر اینترنت بر ارزش‌های خانواده است. روش پژوهش توصیفی ـ پیمایشی و جامعۀ آماری 10642 نفر شامل کلیۀ دانشجویان دوره‌های کارشناسی و کارشناسی‌ارشد دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی 90-89 است که براساس ...  بیشتر
بررسی دیدگاه مدیران دوره‌های ابتدایی، راهنمایی و متوسطه درباره هویت ملی
بررسی دیدگاه مدیران دوره‌های ابتدایی، راهنمایی و متوسطه درباره هویت ملی

ابراهیم صالحی عمران؛ میمنت عابدینی بلترک؛ حلیمه کنطورچی

دوره 14، شماره 55 ، مهر 1392، صفحه 25-49

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی دیدگاه مدیران دوره‌های تحصیلی دربارة مؤلفه‌های مختلف هویت ملی از قبیل ارزش‌های ملی، دینی، انسانی و جامعه‌ای انجام گرفته است. روش پژوهش به‌صورت کمّی و کیفی است که نمونه کمّی ...  بیشتر
سیاست‌گذاری‌های زبان خارجی و ارتباط آن با هویت ملی: نگرش معلمان زبان انگلیسی
سیاست‌گذاری‌های زبان خارجی و ارتباط آن با هویت ملی: نگرش معلمان زبان انگلیسی

محمدعلی شمس؛ سعیده شمسائی

دوره 14، شماره 55 ، مهر 1392، صفحه 51-75

چکیده
  بخشی از هویت ملی ایرانیان از طریق تعامل میان سیاست‌های زبانی دولت و نگرش آحاد جامعه به زبان‌های خارجی شکل می‌گیرد. جایگاه اجتماعی معلمان زبان انگلیسی به آنان این امکان را می‌دهد که نتایج هویت‌شناختی ...  بیشتر
مؤلفه‌های فرهنگ عمومی در کتاب‌های درسی دورة ابتدایی
مؤلفه‌های فرهنگ عمومی در کتاب‌های درسی دورة ابتدایی

سارا شهیدی؛ پروین احمدی؛ پروین صمدی

دوره 14، شماره 55 ، مهر 1392، صفحه 77-106

چکیده
  در سال‌های اخیر تحولات عمده‌ای در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در جهان و خصوصاً در کشور ما ایجاد شده است. در این راستا آگاهی از فرهنگ عمومی رایج و عوامل مؤثر بر آن بین مردم و سیاستگذاران ...  بیشتر
کتاب‌های ادبیات فارسی دوره متوسطه و بازنمایی مؤلفه‌های هویت ملی (دیدگاه دبیران)
کتاب‌های ادبیات فارسی دوره متوسطه و بازنمایی مؤلفه‌های هویت ملی (دیدگاه دبیران)

یحیی معروفی؛ صادق پناهی توانا

دوره 14، شماره 55 ، مهر 1392، صفحه 107-122

چکیده
  این مقاله «میزان تأکید کتاب‌های درسی ادبیات فارسی بر مؤلفه‌های هویت ملی از دیدگاه دبیران درس ادبیات دوره متوسطه» بررسی می‌کند. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش را همه دبیران ...  بیشتر
رسانه‌ها و هویت فرهنگی: مطالعه دانش‌آموزان متوسطه شهر یاسوج
رسانه‌ها و هویت فرهنگی: مطالعه دانش‌آموزان متوسطه شهر یاسوج

آرمان حیدری؛ سیدحمدالله اکوانی؛ محمدباقر کشفی

دوره 14، شماره 55 ، مهر 1392، صفحه 123-148

چکیده
  رسانه‌ها از مهم‌ترین منابع هویت بخشی عصر جدید هستند. اما، در مورد پیامدهای هویتی آنها، دیدگاهی سوژه را مقابل گفتمانِ هویتیِ رسانه‌ها منفعل می‌داند و دیدگاهی دیگر، برای سوژه‌ها نقش فعال‌تری قائل ...  بیشتر
جهانی‌شدن، اینترنت و انسجام ملی در ایران؛ مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه اصفهان
جهانی‌شدن، اینترنت و انسجام ملی در ایران؛ مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه اصفهان

حسین مسعودنیا؛ عاطفه فروغی؛ زهرا صادقی نقدعلی؛ محمودرضا رهبرقاضی

دوره 14، شماره 55 ، مهر 1392، صفحه 149-171

چکیده
  وقوع انقلاب صنعتی سوم معروف به انقلاب دیجیتالی در عرصه ارتباطات سبب وقوع تحولی گردید که به جهانی‌شدن معروف است. جهانی‌شدن به معنای نزدیکی دولت‌ها و ملت‌‌ها به یکدیگر در عرصه‌های مختلف پیامدهای سیاسی ...  بیشتر
ارزیابی عملکرد شبکه اشراق در تقویت هویت و همبستگی ملی
ارزیابی عملکرد شبکه اشراق در تقویت هویت و همبستگی ملی

حسین نوروزی

دوره 14، شماره 55 ، مهر 1392، صفحه 173-192

چکیده
  امروزه کارکرد رسانه‌های جمعی مثل تلویزیون و تأثیر آن بر هویت و همبستگی ملی محل بحث است. شبکة اشراق از حدود یک دهه قبل در استان زنجان تأسیس و فعال شده است. این مقاله درصدد پاسخگویی به این سؤال اصلی است که: ...  بیشتر