نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی

2 استادیار گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی

3 مدرس گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

جهانی‌شدن، پدیده‌ای است که امروزه توجه محافل علمی را بیش از پیش به خود جلب نموده است. اگرچه این پدیده در گذشته نیز وجود داشته امروزه بیشتر به دلیل فناوری‌های نوین ارتباطی، رنگ و بویی تازه به خود گرفته است. بسیاری معتقدند که جهانی‌شدن، فرصتی استثنایی است، بنابراین شرط توفیق، ایجاب می‌کند که ابعاد این پدیده به خوبی شناخته شود تا انتخاب راهبردهای بهینه میسر گردد. از آنجا که فرایند جهانی‌شدن کم و بیش بر تمامی شئون زندگی تأثیرگذار و از آنها تأثیرپذیر است، گردشگری نیز به منزلة یکی از ابعاد زندگی از اثرهای این فرایند، دور نمانده است. هدف اصلی ما در این پژوهش است که دریابیم جهانی‌شدن با توسعة گردشگری رابطه دارد یا خیر و در صورت وجود رابطه، جهت و شدت آن تعیین گردد. جامعة آماری این تحقیق، مدیران و کارشناسان بخش‌های گوناگون صنعت گردشگری تهران می‌باشد. در پایان بدین نتیجه دست یافته‌ایم که جهانی‌شدن در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ـ اجتماعی، رابطه‌ای مثبت و در حوزة محیط زیست، رابطه‌ای منفی با توسعة گردشگری دارد. از میان ابعاد این فرایند، جنبة سیاسی، رابطة قوی‌تری با توسعة گردشگری دارد.

کلیدواژه‌ها