موضوع این مقاله شعر فارسی بهعنوان بخشی از ادبیات است که مؤلفهای مهم و تأثیرگذار از مؤلفههای هویت ملی بهشمار میرود. به سبب ارزشهای هویتی و فرهنگی شعر و نقش آموزشی آن در زبانآموزی و ارتقای مهارتهای ...
بیشتر
موضوع این مقاله شعر فارسی بهعنوان بخشی از ادبیات است که مؤلفهای مهم و تأثیرگذار از مؤلفههای هویت ملی بهشمار میرود. به سبب ارزشهای هویتی و فرهنگی شعر و نقش آموزشی آن در زبانآموزی و ارتقای مهارتهای زبانی و ادبی و حضور گسترده کتابهای درسی در میان کودکان و نوجوانان لازم است برنامهریزی تخصصی در استفاده از شعر فارسی بهعنوان یک ابزار آموزشی جدیتر موردتوجه قرار گیرد. در این مقاله، با طرح پرسشهایی از چگونگی حضور شعر و شاعران در کتابهای درسی، میزان استفاده از شعر در مقایسه با نثر، شیوه انتخاب اشعار و تأثیر زمان سرایش در گزینش اشعار، به بررسی روایت کتابهای درسی از شعر فارسی پرداخته شده است. نمونه آماری منطبق بر جامعه و شامل کتابهای فارسی و نگارش دوازده پایه تحصیلی بوده است. نتایج حاصل نشان میدهد توجهی تخصصی به کاربرد شعر در کتابهای درسی و جایگاه آموزشی آن نشده، کتابها فاقد الگو و نقشه منطقی است و آنچه اکنون ملاحظه میشود، بسندگی لازم متناسب با شأن و ارزش شعر فارسی در کتاب درسی را ندارد؛ ازاینرو، پیشنهاد میشود نخست برای دوازده پایه تحصیلی نقشهای جامع بهعنوان راهنمای کاربرد متون ادبی تهیه شود؛ بهگونهای که گستره آن تمامی حوزههای شعر و نثر، کهن و معاصر، ایران و ایران فرهنگی، جد و طنز و مواردی که ازنظر کمّی و کیفی دربرگیرنده حوزه ادبیات باشد را شامل شود. تهیه راهنمای کاربرد متون ادبی، برنامهریزی منطقی و تخصصی در استفاده از ظرفیت ادبیات فارسی را در دو حوزه زبانآموزی و مهارتآموزی فراهم خواهد کرد.