داوود قاسم زاده؛ هما رحمانی
دوره 24، شماره 96 ، اسفند 1402، ، صفحه 33-48
چکیده
در دنیای امروز که ارتباطات وسیع، رشد روزافزون فناوریهای مختلف، مواجهات فرهنگی متنوع و... از ویژگیهای بارز آن است، مسئله هویت در ابعاد مختلف آن ازجمله هویت دینی و ملی به موضوع اصلی در بررسیهای اجتماعی ...
بیشتر
در دنیای امروز که ارتباطات وسیع، رشد روزافزون فناوریهای مختلف، مواجهات فرهنگی متنوع و... از ویژگیهای بارز آن است، مسئله هویت در ابعاد مختلف آن ازجمله هویت دینی و ملی به موضوع اصلی در بررسیهای اجتماعی تبدیل شده است. این مهم بهویژه در دانشگاه فرهنگیان که مرکز ثقل آموزشوپرورش کشور و مسئول تربیت نسل آینده کشور است، بیشازپیش اهمیت مییابد. پژوهش حاضر با هدف تبیین روابط بین هویت ملی و دینی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی و به روش توصیفی-همبستگی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجومعلمان این دانشگاه در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 3990 نفر بودند. حجم نمونه براساس جدول مورگان 351 نفر و بهتناسب شامل 141 دانشجوی دختر و 210 دانشجوی پسر تعیین و به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه استاندارد هویت ملی و دینی بوده است. درخصوص روایی ابزار از روایی صوری استفاده شد و پایایی ابزارها نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ بهترتیب 853/0 و 864/0 محاسبه شد. برای تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتههای پژوهش حاکی از بالا بودن میزان هویت دینی و ملی در بین دانشجومعلمان استان آذربایجان شرقی است. همچنین، این پژوهش نشان داد که هویت دینی و ابعاد آن، با هویت ملی در بین دانشجومعلمان همبستگی مستقیم و معنیدار دارد.