سعید حسن پور لمر؛ احد نژاد ابراهیمی؛ حسن ستاری ساربانقلی؛ علی وندشعاری
دوره 24، شماره 93 ، فروردین 1402، ، صفحه 59-80
چکیده
نقش تعاملات فرهنگی در شکلگیری هویت معماری هر جامعه ازجمله مباحثی است که در مجامع علمی و هنری از اهمیت خاصی برخوردار است. بدین سبب جهت شناختن هویت معماری و هنری هر جامعهای میبایست؛ مفاهیم اجتماعی، ...
بیشتر
نقش تعاملات فرهنگی در شکلگیری هویت معماری هر جامعه ازجمله مباحثی است که در مجامع علمی و هنری از اهمیت خاصی برخوردار است. بدین سبب جهت شناختن هویت معماری و هنری هر جامعهای میبایست؛ مفاهیم اجتماعی، اعتقادی، فرهنگی و... در آن جامعه را که در بستر ادوار تاریخی شکلگرفتهاند موردبررسی قرار داد. مقالهی حاضر درصدد شناخت مؤلفههای فرهنگی مؤثر بر شکلگیری هویت آرایههای معماری شهر تاریخی ماسوله با استفاده از روشهای توصیفی- تحلیلی و مطالعات میدانی است. یافتهها حاکی از آن است، آرایههای معماری ماسوله متأثر از مفاهیم فرهنگی دو دورهی تاریخی پیش از اسلام و پس از اسلام است. آرایههای معماری پیش از اسلام در ماسوله نتیجهی آیینهای مذهبی ایران باستان است و در دوران اسلامی حاصل اندیشههای حکومتهای ایلخانان، صفویه، زندیه، قاجار، پهلوی و دوره انقلاب اسلامی است. عمدهترین مفاهیم مؤثر در شکلگیری آرایههای معماری ماسوله برگرفته شده از؛ اعتقادات دینی و مذهبی، طبیعتگرایی، احترام به طبیعت، اشکال هندسی و ریاضی، تعاملات فرهنگی و اجتماعی مهاجرین غیربومی در ماسوله است. نتایج نشاندهندهی آن است، معماری ماسوله تا پیش از دوره قاجاریه دارای کمترین تغییرات هویتی و فرهنگی بوده است؛ اما با ورود به دوران قاجاریه و افزایش تعاملات بینالمللی با کشورهای اروپایی و غربی، معماری و آرایههای هنری ماسوله از حالت درونگرایی که یکی از مؤلفههای معماری ایرانی اسلامی است؛ بهسوی معماری برونگرا تغییریافته است. همچنین در دوران معاصر آرایههای معماری ماسوله در خارج از شهر با مصالح غیربومی که فاقد سازگاری هویتی و فرهنگی هستند ایجاد و در ابنیه ماسوله نصب میگردند.