نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسیارشد تحقیق در ارتباط جمعی و پژوهشگر گروه مطالعات سیاسی مرکز تحقیقات صداوسیما
2 استادیار علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)
چکیده
در دهة اخیر علاوه بر تاثیر برنامههای شبکههای ماهوارهای بر نگرش جوانان به مسائل سیاسی، شاهد تغییر در الگوهای فرهنگی جوانان کشور با توجه به جوان بودن جمعیت کشور، نسبت به بسیاری از مسائل از جمله ارزشها، دین باوری، ملیگرائی، فرهنگ، مد و پوشش و... هستیم. مقاله حاضر به تأثیر رسانهها بر هویت جوانان و نیز اثرات برنامههای شبکههای ماهوارهای فارسی زبان بر باورهای دینی و ملی جوانان شهرستان اراک میپردازد. این مطالعه به روش پیمایش و جمعیت نمونه 400 نفری و جامعة آماری 16تا 24سال صورت گرفته است. نتایج ضریب همبستگی شاخص نقش ماهواره در کاهش گرایش جوانان به ارزشهای دینی و فرهنگ ملی در سطح یک درصد، رابطه معناداری نشان میدهد مبنی بر اینکه هر چه مدت تماشای ماهواره از سوی جوانان افزایش مییابد ارزشهای دینی جوانان سستتر و از گرایش آنان به فرهنگ ملی کاسته میشود. در چنین شرایطی، سیاستگذاران فرهنگی جامعه باید حرکت خلاقانه وآگاهانهای را برای کاهش اثرات منفی برنامههای شبکههای ماهواره در پیش گیرند. در این میان نقش رسانه در تغییرات فرهنگی جامعه و تأثیرگذاری بر مخاطبان بخصوص قشر جوان، محوری اساسی به شمار میرود.
کلیدواژهها