مصطفی بابایی سارویی؛ ابوالفضل دانایی؛ سیدمحمد زرگر
دوره 24، شماره 96 ، اسفند 1402، ، صفحه 137-156
چکیده
یکی از مدرنترین فناوریهای تجسم اطلاعات که امروزه در تمامی عرصهها کاربرد پیدا کرده فناوری واقعیت افزوده است که در حوزههای بسیاری همچون کسبوکار، بازاریابی، فروش محصولات وغیره جذابیت خاص خود را ...
بیشتر
یکی از مدرنترین فناوریهای تجسم اطلاعات که امروزه در تمامی عرصهها کاربرد پیدا کرده فناوری واقعیت افزوده است که در حوزههای بسیاری همچون کسبوکار، بازاریابی، فروش محصولات وغیره جذابیت خاص خود را دارد. با توجه بهسرعت فراگیری این فناوری، اهمیت تدوین مدلی بومی اهمیت دارد. در این راستا، مقاله حاضر به دنبال پاسخ به این سؤال اساسی است که مدل پارادایمی تأثیر سرمایه اجتماعی بر پذیرش فناوریهای نوین رسانهای با تأکید بر فناوری واقعیت افزوده در ایران کدام است و آیا از اعتبار مناسبی برخوردار است؟ در کلیت پژوهش تلاش شده تا ارتباط سرمایه اجتماعی بهعنوان یکی از زیرعناوین هویت در پذیرش فناوریهای نوین رسانهای تبیین گردد. روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده که در آن براساس روش تحقیق آمیخته در بخش کیفی با مطالعه اسناد، کتب و مقالات موجود در این زمینه به شناسایی سنجهها پرداخته و بعد با مصاحبه با یازده نفر از افراد صاحبنظر در حوزههای مطالعات اجتماعی، رسانه و ارتباطات، میزان سرمایه اجتماعی افراد و تأثیر آن بر پذیرش فناوری مورد بررسی قرار گرفت. درمجموع، نتایج تحلیل دادهها نشان داد هر سه عامل هنجار، اعتماد و شبکه بهعنوان مضامین سرمایه اجتماعی نقش مهمی در پذیرش فناوری دارند؛ اما در همه این مضامین، عامل اعتماد بیش از بقیه موارد مورد تأکید مصاحبهشوندگان قرار گرفته است.